آشنایی با برترین شاسی بلندهای ۲۰۱۸
آذر ۲۰, ۱۳۹۷
موتورسیکلت آپریلیا RSV4 Factory حرفه ای و قدرتمند
آذر ۲۵, ۱۳۹۷

فرانسه برای دوچرخه نیز سندی تنظیم می کند

همانطور که می دانید، خودروها از سند یا گواهی مالکیتی برخوردار هستند و این موضوع در هیچ جای جهان شامل دوچرخه نمی شود. اما در تصمیمی عجیب، دولت فرانسه تصمیم گرفته برای دوچرخه نیز سندی تنظیم کند.

این یعنی مالکان دوچرخه ها باید برای خرید آن گواهی مالکیتی به ثبت برسانند و عملکردی مشابه خودروها داشته باشند. اگرچه این موضوع کمی عجیب است اما جالب توجه می باشد و اولین باریست که دولت یا کشوری چنین قانونی را به کار می گیرد.

از آنجایی که قوانین فرانسه شباهت بسیاری به کشورمان دارد، ممکن است در آینده چنین قوانینی را در کشور خود نیز شاهد باشیم و بنابراین نباید عجیب به نظر برسد. این طرح که برای نخستین بار جزئیات آن ماه سپتامبر از سوی نخست وزیر و وزیر حمل و نقل فرانسه اعلام شد قرار است تا پایان سال جاری میلادی در قالب لایحه ای در مجلس ملی این کشور به تصویب برسد. هدف از این طرح تشویق ساکنان به استقاده از دوچرخه و نیز تلاش برای جلوگیری از دزدی این وسیله نقلیه کم هزینه و محبوب اعلام شده است.

بر این اساس مالکان دوچرخه پس از ثبت اطلاعات دقیق وسیله نقلیه خود نوعی «گواهی مالکیت» شبیه به آنچه برای خودرو صادر می شود، دریافت می کنند که در صورت لزوم و هنگام کنترل های احتمالی باید آنرا به پلیس نشان دهند.

این سند هنگام فروش دوچرخه همانند روال مرسوم در معاملات خودرو باید تبدیل و به خریدار منتقل شود.  به گفته الیزابت بورن، وزیر مشاور در امور حمل و نقل فرانسه عملیات ثبت اطلاعات دوچرخه و مالک آن به تدریج با شکل گیری یک روند منظم هنگام فروش توسط فروشندگان حرفه ای نهادینه می شود. به گفته وی این فرایند بسیار ساده و کارآمد خواهد بود زیرا پس از ثبت دیجیتالی دوچرخه امکان بررسی آنلاین و یا کنترل شماره ثبت حک شده بر روی دوچرخه توسط دستگاه های اپتیک میسر می شود و این مسئله سبب خواهد شد مالکان هنگام تردد با دوچرخه نیازی به داشتن مدرک ندارند و تنها باید به ثبت برسانند.

فرانسه برای دوچرخه نیز سندی تنظیم می کند

برای اجرایی شدن این طرح که قرار است از سال ۲۰۲۰ آغاز شود بودجه ۳۵۰ میلیارد یورویی در نظر گرفته شده است.  در این طرح همچنین راه کارهای دیگری برای تشویق به استفاده از دوچرخه به خصوص در مسیرهای کوتاه گنجانده شده که در میان آنها می توان به مواردی چون گسترش شبکه پیست های مخصوص تردد دوچرخه، توجه بیشتر به تدابیر امنیتی و اجرای برنامه ای خاص در مدارس ابتدایی با هدف آموزش نحوه صحیح دوچرخه سواری به کودکان اشاره کرد.

بر اساس تحقیقی که موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه انجام داده تنها کمتر از دو درصد از کارکنان این کشور در سال ۲۰۱۵ برای رفتن به سر کار از وسیله نقلیه دوچرخه استفاده کرده اند. طبق نتایج این تحقیق کمتر از ۷۰ درصد شاغلان با خودرو، ۱۳ درصد با وسائل حمل و نقل عمومی و ۴.۵ درصد نیز با پای پیاده مسیر منزل تا محل کار را طی کرده اند.

با این حساب تردد دوچرخه سواران با نظم و قوانین بهتری صورت می گیرد و باید انتظارات بهتری داشت. امید می رود بزودی در کشورهای دیگری نیز چنین ساماندهی برای دوچرخه ها در نظر گرفته شود و تنها در اروپا چنین قوانین مناسبی را شاهد نباشیم.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *