کاری که می کنیم اینست: حداقل دو نفر از نویسندگان را وارد بحث می کنیم، هر کدام یک خودرو از کلاسی از پیش تعیین شده انتخاب می کنند، در مجلات معتبر ماشین در سرتاسر جهان جستجو می کنند تا هر نوع اطلاعاتی که لازم دارند بدست بیاورند، و در زمان تعیین شده در مقابل هم می نشینند و با هم بحث می کنند تا به نتیجه برسند که کدام خودرو بهتر است.بحثها را به سه رده طراحی خارجی، طراحی داخلی و قابلیتهای فنی تقسیم کردیم تا عمیقتر و دقیقتر بررسی کنیم و در پایان هر بخش نفر سومی یا اضافه ای(که خود از ادمین های سایت است.) به قابلیتهای هر خودرو نمره می دهد که در بخش پایانی آنها را جمع می کنیم تا بهترین خودرو مشخص شود.در دومین سری دو نفر از نویسندگان به سراغ دو SUV فول سایز با قیمت کمتر از ۷۰ هزار دلار رفته اند؛ امیرحسین حق نظری با نیسان آرمادا(پاترول) پلاتینیوم و علی احمدی با GMC یوکان دنالی رخ به رخ هم صف آرایی می کنند:از نماینده GM و آمریکا تو این مقایسه شروع میکنیم که پلتفرم مشترکی با کادیلاک اسکالید و شورولت تاهو داره و در سال ۲۰۱۵ همراه با برادراش معرفی شد. GMC یوکان در مدلهای مختلفی عرضه میشه که شامل مدل دنالی که قویتر و لوکستره و مدل XL میشه که درازتر و جادارتره. من برای برای این رقابت، مدل دنالی رو پیش میکشم.نیسان هم اواسط سال ۲۰۱۶ نسل جدید نیسان آرمادا رو معرفی کرد. آرمادا از اوایل قرن بیستم بر اساس وانت تیتان به سبد محصولات نیسان توی آمریکا اضافه شد، اما نکته ای که در مورد نیسان آرمادای ۲۰۱۷ جالب توجهه، اینه که ما بیشتر از این که با یه تیتان اس یو وی مواجه باشیم، با یه نیسان پاترول روبرو هستیم که در آمریکا به اسم آرمادا شناخته میشه. شاید در نگاه اول بشه فهمید که نیسان و اینفینیتی به خاطر شباهت آرمادا و QX80 مراوده هایی دارن و این احساس هم کاملا درسته. نیسان سعی کرده از اَشرافیت محصولات اینفینیتی به آرمادا تزریق کنه و محصول، یه خودروی زیبا و خوش قوارست.در مورد پکیج ها، جالبه که بگم نیسان آرمادا رو در سه مدل SV، SL و پلاتینیوم عرضه می کنه که قیمتشون از ۴۵ هزار دلار تا ۶۵ هزار دلار متغیره که به نظرم در قواره یه اس یو وی فول سایز لوکس به شدت قیمت ایده آلی برای مشتریان آمریکاییشه. شاید نسخه پلاتینیوم بتونه حتی کارایی که یه اس یو وی اروپایی می کنه رو برای راحتی مسافراش به ارمغان بیاره. این امکانات توی نسخه پلاتینیوم منحصر به زیبایی منحصر به فرد بدنه نمیشه که بعدا بهش توی عملکرد فنی و امکانات داخل خودرو میپردازیم.

ماشینهای GMC به طور کلی از طراحی مکعبی و با ابهتی برخوردارن که به هیبت شاسی بلند هاشون اضافه می کنه و یوکان به عنوان بزرگ خاندان از این قاعده مستثنی نیست. در جلوی خودرو شاخصه ای که بیشتر از همه جلب توجه میکنه، جلوپنجره غول پیکر با طرح آجریه که با کروم احاطه شده و وسطش لگوی GMC به بزرگی هر چه تمام تر هک شده. چراغهای بزرگ و عمودی یوکان هم به نظر ابهت جلو را کامل میکنن و با جلوپنجره هماهنگن. مه شکن ها در زیر چراغها هم با کروم پوشیده شدن.

از جلوپنجره سیاه آرمادا که شروع کنیم، به نظرم مهم ترین نکته جالب توجه، مربوط به تریم های کروم روی جلوپنجره است که به شدت با طراحی چراغا هماهنگه. در ترکیب رنگ های بدنه آرمادا، یه نسخه سیاه به اسم سوپرسیاه هست که به شدت با رنگ کروم بدنه زیبا به نظر میرسه.

اگه به جلوپنجره آرمادا دقت کنیم، دوربینی رو می بینیم که برای مشاهده نقاط کور از داخل ماشین با چشم نوازی زیر لوگوی نیسان قرار گرفته و اطرافش شبکه های شش ضلعی براق قرار گرفته.

کمی پایین تر که بیایم سنسور های مجاورت که برای اندازه گیری فاصله بین آرمادا و ماشین جلویی قرار داده شده، به وضوح روی سپر ها مشخصه.

اما روی کاپوت به نظرم نقطه قوت نیسانه. قوسی که از کروم ذوزنقه ی میانی روی جلوپنجره شروع شده، تا روی کاپوت و شیشه های جلو ادامه داره و کاپوت رو به دو بخش با ارتفاع کم و با ارتفاع بیشتر تقسیم می کنه که حس بزرگ بودن ماشین و عضلانی بودنش رو القا می کنه.

به قوس روی کابین اشاره کردی، حیفه همچین کاری بکنیم و نامی از یوکان نیاریم. قوس قدرتمندی که روی کاپوت قرار گرفته اصلا نیسان رو در حد خودش نمیبینه.

به کنار ماشین که بریم باز هم اثرات طراحی مکعبی GMC کاملاً قابل مشاهدست. یکی از زیبایی های نمای کناری یوکان، خطیه که از بالای چراغ جلو شروع میشه و تا بالای چراغ عقب ادامه پیدا میکنه و نظم خاصی به طراحی میده. توی نسخه دنالی نوشته DENALI روی در جلو حک شده و زیرش هم کروم کاری دیگه ای داریم که باز هم بر طراحی مکعبی و خطوط صاف اون تأکید میکنه. گلگیرها هم در جلو و عقب با هماهنگی با ابهت ماشین بسیار بزرگ هستن و زیر اونها تایرهای بریجستون و رینگهایی که در یوکان دنالی ۲۰ اینچی هستن و امکان سفارش نسخه های غول پیکر ۲۲ اینچی هم هست دیده میشن.

از کناره ها که بخوایم وارد طراحی نیسان بشیم، به نظرم اولین چیزی که جلب توجه می کنه، ورودی هوای زیبا و محشرشه که بالای لاستیک های جلو، بیش از هر چیزی جلوه می کنه. خط های منتهی از چراغ های آرمادا تا زیر هواکش ادامه پیدا می کنه و بعدش کم کم محو میشه. کمی پایین تر که بیایم، رینگ های ۲۰ اینچی تیره رنگ نیسان واقعا در نوع خودش زیباست. شاید بشه این طراحی رینگ رو با ماشین های اروپایی مقایسه کرد. زیر ورودی هوا، نوشته V8 رو می بینیم که ما رو از قلب تپنده آرمادا باخبر می کنه. تا روی در ها که بیایم عقب تر، قوس محدب بدنه رو می بینیم که در قسمت های بالا و پایین به داخل خم شده. اما می رسیم به رکاب زیبای نیسان. در عین سادگی، نیسان تونسته توازن خوبی رو بین رنگ های پیشنهادی بدنه و رنگ تریم ایجاد کنه. در نسخه پلاتینیوم که نسخه ویژه آرماداست، رکاب ها مهم ترین وجه تمایز آرمادا و بقیه خودرو های هم رده در کناره هاست.

شیشه های آرمادا کاملا شبیه QX80 هستند. یک پنج ضلعی نامنتظم که به وسیله نوار های کروه محاصره شده و چهره زیبا و اسپرتی به ماشین میده.

بزرگترین نقد طراحی که میشه به آرمادا وارد کرد کروم کاری بی پایانشه، انگار نیسان جز کروم کاری کار دیگه ای بلد نبوده! اطراف جلو پنجره به طرز عجیبی با کروم فراوان پوشیده شده. همچنین دور مه شکن ها، کنار ورودی های هوا، دور پنجره ها، در چراغهای عقب و …

نکته مثبتش هم همینه که به جای این که این پوشش های کروم، با وجود زیادیشون، قیافه ماشین رو خسته کننده کنن، باعث جذابیت و اسپرت شدنش شدن. همچنین از القای حس بزرگ و بی قوارگی کمتر کردن. این کروم ها نکته مثبت ماشینن نه نکته منفی.

ولی خب این کروم کاری ها برای من یکم آزاردهنده هستن! البته که قیافه سلیقه ایه ولی من به نظرم نیسان توی این کار زیاده روی کرده و به خصوص توی جلو خیلی کروم ها تو چشم هستن.

البته بگم GMC دست رو برای اونهایی که علاقه به کروم کاری های فراوان دارن باز گذاشته و پکیج SLT Premium علاوه بر عرضه رینگهای ۲۲ اینچی، کروم کاری رو در جلوپنجره، رکابها و سراگزوز به اوج میرسونه.

اما مهم ترین ایرادی که می تونم به جی ام سی وارد کنم، بی قوارگی و طراحی قدیمیه. به نظرم بیشتر از این که یه ماشین جدید باشه، طراحی کانسپتی روی نسل های قدیمی ماشین های جنرال موتورزه. شباهت بی سابقه یوکان و کادیلاک اسکالید رو از کناره ها نمیشه نادیده گرفت.

فکر میکنم اینکه یوکان به یه ماشین لوکستر و گرونتر از خودش شباهت داشته باشه حتی یک نکته مثبت محسوب میشه و برای اسکالید منفیه.

میرسیم به عقب ماشین، البته که من خودم یکی از منتقدان طراحی اینجا هستم چون بی تعارف بی نهایت سادست. چراغهای مستطیلی و عمودی تنها خوبیشون، هماهنگی نسبی با چراغهای جلو هست. بالای جای پلاک هم باز کروم کاری میبینیم که وسطش لگوی GMC حک شده که برای فرار از سادگی یکی از معدود چاره های طراحان GMC بوده. بالای سپر هم باز کروم کاری داریم. و البته اینجا خبری از لوله های اگزوز چشمگیری نیست که خب میتونست راه خوبی برای فرار از سادگی باشه.

خب وقتی به عقب ماشین می رسیم، در حالی که برای یوکان همون پروسه شباهتش به اسکالید مطرحه، اما نیسان شبیه برادر بزرگترش، QX80 نیست. نیسان سعی کرده در این زمینه طراحاشو وادار کنه که طرح جدید بزنن. نه مثل جی ام سی خطوط رو تغییر بدن و یه ماشین جدید به خط تولیدشون اضافه کنن. شاید در نگاه اول چراغ های قرمز خوش رنگ نیسان جلب توجه کنن که دور سفیدی چراغ دنده عقب رو پوشوندن. دو خط قرمز موازی هم در قسمت بالایی چراغ ها جلب توجه می کنه که به زیبایی عقب ماشین اضافه کرده. اما شاید تنها شباهت پشت آرمادا به جلوش، صفحه های مات فلزی باشن که از زیر ماشین تا تا میانه سپر پیش اومدن. چراغ های عقب برآمده هستند که باعث میشن که عقب ماشین کمی بزرگ باشه. باز هم استفاده به جا از کروم رو توی عقب ماشین می بینیم که به نظرم نیسان تونسته اون رو تبدیل به امضای آرمادا کنه. طرح بالایی چراغ ها تا بالای شیشه عقب کاملا سادست. اما نکته مثبت این طراحی ساده، دید فوق العاده خوب عقب ماشینه که به راحتی میشه ماشین های پشتی رو تشخیص داد.

روی شیشه عقب یه برف پاک کن هست و میرسیم به چراغ های ترمز افقی که اون هم مثل شیشه عقب و در صندوق عقب، قوس خوشگلی داره.

بعد از پایان بحث، نوبت نفر سوم بود تا با توجه به بحث صورت گرفته، با عملکرد طرفین بحث و خودروها در این بخش از ۱۰ نمره بدهد. نظر او:

“می خوام برای دقیقتر شدن به هر سه نما نمره جداگانه بدم. در جلو به نیسان ۵ میدم به خاطر چراغهای بسیار غمگینش. به GMC هم ۸ میدم به خاطر خشونت و ابهتی که داره. از نمای بقل GMC از زوایا خیلی خوب استفاده کرده واسه همین بازم بهش ۸ میدم، نیسان هم تو این بخش ۷ میگیره. از نمای عقب باز هم یه نمای غمگین مظلوم از نیسان داریم که نمی پسندم و بهش ۶ میدم و به GMC در این بخش ۷ میدم.”

پس با توجه به نمرات داور، میانگین نمرات نیسان آرمادا ۶ و برای GMC با گرد کردن آن به ۸ می رسد. بخش اول رخ به رخ این دو با پیروزی GMC یوکان به پایان رسید. منتظر قسمت دوم و بحث درباره کابین آنها باشید. خوشحال می شویم نظرات خود را درباره رخ به رخ با ما در میان بگذارید و اگر رقابتی از این دست در دنیای خودرو سراغ دارید که دوست دارید آن را در این بخش داشته باشیم، به ما بگویید.