بریس منزس برنده مرحله هفتم رالی جاده ابریشم
تیر ۲۶, ۱۳۹۶
شاخ به شاخ ب‌ام‌و Z4 و آلفارومئو ۴C
تیر ۲۷, ۱۳۹۶

دوئل ژرمن خوش لباس و شرقی همه چیز تمام

موتوران – جدال سدان‌های کامپکت لوکس در نوع خود هیجان انگیز و جذاب است. حالا اگر این جدال بین یک آلمانی بد افت و یک شرقی فن بلد باشد که دیگر جای خود را دارد. امروز به سراغ مرسدس بنز C کلاس و لکسس IS خواهیم رفت و به تماشای رقابت این دو سدان محبوب خواهیم نشست.

 

مرسدس بنز C کلاس

بسیاری از منابع، آغاز حیات C کلاس را از سال ۱۹۹۳ و با معرفی سدان W202 می‌دانند و معتقدند که این خودرو نسل نخست C کلاس است؛ اما این ماشین به‌عنوان جایگزینی برای سدان ۱۹۰E معرفی شد که از سال ۱۹۸۲ به‌عنوان یک سدان کامپکت لوکس و همین‌طور کوچک‌ترین محصول مرسدس بنز به بازار آمده بود؛ بنابراین می‌توان ۱۹۰E را نسل نخست C کلاس دانست. درهرحال حیات C کلاس به‌عنوان کوچک‌ترین سدان مرسدس بنز آغاز شده و در ادامه توانست به یکی از موفق‌ترین محصولات این شرکت تبدیل شود. البته با معرفی مدل CLA در سال ۲۰۱۳، عنوان کوچک‌ترین سدان مرسدس به این خودرو منتقل شد. ۱۹۰E تنها به‌صورت سدان تولید شد اما در مدل W202 نسخهٔ استیشن هم تولید گردید و سپس در نسل بعدی، مدل کوپه هم به خانوادهٔ C کلاس اضافه شد. البته C کلاس کوپه داستان پیچیده‌ای دارد که در دوئل خودِ آن، بدان می‌پردازیم. اگر ۱۹۰E را نسل نخست C کلاس بدانیم، نسل کنونی آن، نسل پنجم محسوب می‌شود که برای اولین بار با کد W205 در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۳ رونمایی شد. این نسل از C کلاس در طراحی بسیار به مدل‌های بزرگ‌تر E کلاس و S کلاس شباهت دارد که همین موضوع انتقاداتی را به طراحی آن وارد داشته است. بااین‌حال C کلاس در این نسل از گسترده‌ترین خانواده بهره‌مند شده است چراکه نسخهٔ کابریولت نیز به مدل‌های آن افزوده شده است. این سدان لوکس آلمانی با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود که نهایتاً به مدل C63 AMG با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو متعلق به مدل AMG GT ختم می‌شود که این مدل پرچم‌دار خانوادهٔ C کلاس به‌حساب می‌آید. C63 در دو مدل معمولی و S به ترتیب با ۴۷۵ و ۵۱۰ اسب بخار قدرت عرضه می‌گردد. ولی ما برای این دوئل مدل C300 را انتخاب کرده‌ایم که مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی با ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو در حالت استاندارد توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic هم برای آن وجود دارد.

 

لکسس IS

IS نیز کوچک‌ترین سدان لکسس محسوب می‌شود که نسل اول آن برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان یک سدان کامپکت لوکس و جهت رقابت مستقیم با مرسدس بنز C کلاس، ب‌ام‌و سری ۳ و آئودی A4 معرفی شد. نسل اول IS علاوه بر نسخهٔ سدان، در نسخهٔ هاچ‌بک هم تولید می‌شد اما این مدل را نمی‌شد به‌طور قطعی یک هاچ‌بک دانست چراکه از طرفی به یک استیشن هم شباهت داشت و به همین دلیل آن‌را چیزی بین هاچ‌بک و استیشن می‌دانند. درهرحال در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۵ نسل دوم IS رونمایی شد که در این نسل خبری از نسخهٔ هاچ‌بک-استیشن نبود اما در عوض نسخهٔ کانورتیبل به خانوادهٔ IS اضافه شد. نسل دوم این سدان کامپکت لوکس ژاپنی تا سال ۲۰۱۳ به تولید رسید تا اینکه از آپریل همین سال نسل سوم یا کنونی IS روی خط تولید رفت. طراحی این نسل طبق زبان طراحی جدید لکسس شکل گرفته که از خصیصه‌های بارز آن می‌توان به جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل و استفاده از خطوط تیز و شکسته خصوصاً در چراغ‌های جلو اشاره کرد؛ اما نسل سوم IS تنها به‌صورت سدان تولید می‌شود چراکه در این نسل مدل جدید RC جایگزین نسخهٔ کانورتیبل IS شده است. نسل سوم IS روی پلت‌فرم New N تویوتا ساخته شده که با مدل بزرگ‌تر GS و همین کوپهٔ RC مشترک است. این نسل به‌تازگی فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده است. لکسس IS نیز مانند رقیب آلمانی با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌گردد که شامل موتورهای ۲ لیتری چهار سیلندر توربو، ۲٫۵ لیتری چهار سیلندر هیبریدی، ۲٫۵ لیتری V6 و نهایتاً ۳٫۵ لیتری V6 می‌شود. در این رقابت اما مدل IS200t شرکت کرده است که موتور اول استفاده می‌کند. این موتور ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در این مدل برخلاف C300 امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد اما این آپشن در مدل‌های بالاتر مثل IS250 ارائه می‌گردد. بالاترین مدل این خودرو نیز IS350 نام دارد که به پیشرانهٔ ۳٫۵ لیتری V6 با ۳۱۰ اسب بخار قدرت مجهز است.

مرسدس بنز C300 لکسس IS200t
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۲۴۰ اسب بخار ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب
شتاب صفرتاصد ۶٫۱ ثانیه ۶٫۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴٫۶ ثانیه ۱۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت ۲۲۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۸٫۵۵ لیتر (ترکیبی) ۸٫۴۰ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۶۵۳ کیلوگرم ۱۷۲۲ کیلوگرم
طول ۴٫۶۹ متر ۴٫۶۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۸۴ متر ۲٫۸۰ متر
حجم صندوق بار ۴۸۰ لیتر ۴۸۰ لیتر
قیمت پایه ۴۰,۴۲۵ دلار ۳۸,۸۰۰ دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان کنید.

علی عالیان
علی عالیان
خبرنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *